Program firmy EduSense to inicjatywa skierowana do szeroko rozumianej edukacji.  Celem programu jest m.in. pokazanie, że nauka programowania nie musi być ani trudna, ani nieciekawa, ani przeprowadzana wyłącznie w pracowni komputerowej. Podstaw programowania można uczyć odpowiedzialnie, wplatając go do codziennych aktywności dydaktycznych, niezależnie od realizowanych aktualnie treści, ani posiadanego w placówce wyposażenia.

Można programować na edukacji matematycznej, językowej czy artystycznej, można programować wyłącznie offlinowo lub łącząc aktywności unplugged z pracą z wykorzystaniem robotów edukacyjnych i sprzętu komputerowego.

Nauka programowania będzie dla dzieci wartościową lekcją i świetną zabawą a dla nauczycieli doskonałą okazją do poszerzenia swoich kompetencji w zakresie wykorzystywania narzędzi TiK w procesie dydaktycznym.

Program będzie możliwy do zrealizowania również w przypadku edukacji zdalnej lub łączącej edukację w trybie stacjonarnym z trybem zdalnym (w tym przypadku przygotujemy scenariusze uwzględniające więcej aktywności możliwych do przeprowadzenia online na platformach dedykowanych edukacji zdalnej).


Autor programu: Anna Świć

Organizator programu: EduSense spółka z.o.o, Fundacja Rozwoju Edukacji Cyfrowej

Koordynatorzy programu: Anna Świć, Rafał Mitkowski

Adresat programu:

Nauczyciele, edukatorzy i ich podopieczni w przedszkolach, szkołach a także innych placówkach o charakterze edukacyjnym

Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

Cele:

Świadome, merytoryczne i metodyczne wprowadzanie elementów programowania i robotyki do zajęć dydaktycznych na różnych etapach edukacji (edukacja przedszkolna, edukacja wczesnoszkolna)

Korzyści w odniesieniu do:

Uczniów/Dzieci:

Kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie logicznego algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności;
Kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań;
Stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w cyfrowy świat, świadome, czynne i twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii.

Nauczycieli:

Wykorzystywanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych (co jest zgodne z kierunkiem realizacji polityki oświatowej państwa na rok 2020/2021);
Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych (co jest zgodne z kierunkiem realizacji polityki oświatowej państwa na rok 2020/2021);
Podniesienie kwalifikacji nauczycieli poprzez proponowane im warsztaty online a także udostępniane materiały metodyczne;
Oswojenie lęków związanych z wykorzystywaniem nowoczesnych technologii w pracy nauczyciela.

Rodziców:

Wsparcie rodziców w świadomym i odpowiedzialnym wprowadzaniu dzieci w cyfrowy świat

Placówek edukacyjnych:

Wzbogacenie bazy placówek o materiały dydaktyczno – metodyczne;
Podniesienie prestiżu placówki

Proponowany rozkład materiału:

Ścieżka podstawowa:

Tematy cotygodniowych zadań:

Zadania będą udostępnione raz w tygodniu, w formie scenariuszy aktywności z podziałem na scenariusze offline – bez użycia sprzętu komputerowego, scenariusze z wykorzystaniem robotów edukacyjnych, scenariusze z wykorzystaniem platform internetowych, aplikacji np.: Ozoblockly.pl, Scratch3.0, Scratch Jr,

Wrzesień:

Jak dobrze was widzieć – powrót do przedszkola/szkoły;
Droga do przedszkola/szkoły – bezpieczeństwo;
Przez park, las i ogród idzie Pani Jesień;
Jesień kolorami zakodowana;

Październik

Dary jesieni;
Warzywnie…owocowo…zdrowo;
Jesienne dbanie o zdrowie;
Jesienne nastroje;

Listopad

Za oknami szaro, za oknami zimno;
Kolorowe parasole;
Nie tylko na poczcie – różne sposoby komunikacji;
Zwierzęta szykują się do zimy;

Grudzień

Przybądź Święty Mikołaju;
Czekamy na zimę;
Coraz bliżej święta;
Żegnamy Stary Rok, witamy Nowy Rok;

Styczeń

Zakodowane sporty zimowe;
Zimowe zabawy;
Moja babcia, mój dziadzio;
Bezpieczne ferie

Ścieżki alternatywne:

W poszukiwaniu wartości – kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych (ścieżka zgodna z kierunkiem realizacji polityki oświatowej państwa na rok 2020/2021)

Ścieżka „W poszukiwaniu wartości – kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych” może być realizowana w dowolnym momencie (realizacja nie musi rozpocząć się we wrześniu). Realizacja każdego z bloków tematycznych zajmie około jeden tydzień.

Uczciwość;
Szacunek, tolerancja;
Współpraca;
Empatia;
Odpowiedzialność;
Mądrość;
Pomoc

Kształtujemy Kompetencje Kluczowe (powtórzenie ścieżki z zeszłego roku, dostępny jest wzór innowacji przygotowany pod ścieżkę „Kształtujemy Kompetencje Kluczowe”)

Ścieżka „Kształtujemy Kompetencje Kluczowe” może być realizowana w dowolnym momencie (realizacja nie musi rozpocząć się we wrześniu). Realizacja każdego z bloków tematycznych (jednej kompetencji kluczowej) zajmie około 2 tygodnie. Uczestnicy tej ścieżki otrzymają wzór dokumentu „Monitorowanie realizacji treści z zakresu kształtowania kompetencji kluczowych.

Rozumiem i tworzę informacje;
Wielojęzyczność, to więcej niż posługiwanie się językiem obcym;
Liczę, badam, konstruuję, tworzę;
Bezpieczny krok w cyfrowy świat;
Lubię i potrafię się uczyć;
Ja, ty, my – mój świat, świat mojego otoczenia;
Mały, wielki przedsiębiorca;
W poszukiwaniu sztuki

patron

Ewa Szelburg-Zarembina

Konkursy dla dzieci

Konkursy dla dzieci

Kultura dla dzieci

Kultura dla dzieci